Jak zbudowane są wtryskiwacze?

Wtryskiwacze są niezbędnym elementem zarówno w silnikach benzynowych, jak i wysokoprężnych (diesla). Ich głównym zadaniem jest precyzyjne dozowanie paliwa oraz wprowadzenie go do komory spalania w optymalnej formie. Właściwe działanie wtryskiwaczy ma kluczowe znaczenie dla osiągów silnika, jego ekonomii oraz wpływu na środowisko. W artykule przedstawimy budowę oraz zasadę działania wtryskiwaczy.

Jak wygląda budowa wtryskiwacza?

W zależności od rodzaju silnika, wtryskiwacze mogą mieć różną budowę, ale ich podstawowe elementy są zbliżone. Ogólnie rzecz biorąc, wtryskiwacz składa się z następujących części. Korpus stanowi jego główną część i wykonany jest zazwyczaj ze stali, aluminium lub mosiądzu. Jego zadaniem jest utrzymanie wszystkich innych elementów we właściwej pozycji oraz zapewnienie szczelności układu.

 

Cewka elektromagnetyczna to kluczowy element sterowania wtryskiem paliwa. Gdy prąd przepływa przez cewkę, generuje ona pole magnetyczne, które z kolei powoduje ruch zaworu sterującego. Zawór ten otwiera lub zamyka przepływ paliwa do dyszy wtryskiwacza. Dysza wtryskowa to element, przez który paliwo trafia do komory spalania silnika. Zajmując się wymianą zużytych wtryskiwaczy we Wrocławiu, zaznaczymy, że w zależności od rodzaju silnika oraz potrzeb konstrukcyjnych, dysze mogą mieć różną budowę i kształt. Ich zadaniem jest rozpylenie paliwa na drobne cząsteczki.

 

Wtryskiwacze muszą pracować pod wysokim ciśnieniem, aby zapewnić odpowiednie rozpylenie paliwa. W związku z tym, ich konstrukcja obejmuje również elementy odpowiedzialne za utrzymanie ciśnienia w układzie, takie jak sprężyna czy tłoczek.

 

Na jakiej zasadzie działają wtryskiwacze?

Wtryskiwacze działają na zasadzie precyzyjnego dozowania i rozpylania paliwa pod wysokim ciśnieniem. Proces ten przebiega następująco. Kiedy silnik działa, paliwo jest dostarczane do wtryskiwacza pod wysokim ciśnieniem. Następnie, w odpowiednim momencie obrotu wału korbowego, sterowanie elektroniczne wysyła impuls do cewki elektromagnetycznej, która generuje pole magnetyczne. W wyniku tego zawór sterujący otwiera się, umożliwiając przepływ paliwa przez dyszę wtryskową.

 

Paliwo pod ciśnieniem jest rozpylane na drobne cząsteczki, które mieszają się z powietrzem dostarczanym przez układ dolotowy silnika. Tak przygotowana mieszanka trafia do komory spalania, gdzie następuje jej zapłon i spalanie.

Jeśli masz pytania, kliknij przycisk i napisz do nas za pomocą prostego formularza kontaktowego. Odpowiemy tego samego dnia.

Czytaj więcej